دانلود کتاب ابر طبقه دیوید راتکاف

 

دانلود فایل

 

 

 

 

 

در سال‌های آغازین جنگ سرد، فکر تازه‌ای در ضمیر آمریکاییان و برنامه‌های دولت این کشور ریشه دواند.: جنگ دایمی! این تفکر همزمان از سوی چندین نفر ارائه شد. شاخص ترین آنان مردی بود که می‌توان وی را از پایه‌گذاران انگاره مدرن نظامی- صنعتی در آمریکا به حساب آورد. چارلز ویسلون، مشهور به «موتور چارلی»، که در اوایل جنگ جهانی دوم در راس جنرال موتورز بود و به عنوان مدیر هیات تولیدات جنگی، در طول این درگیری، با بسیج منابع عظیم شرکتش، اولویت‌هایی را پیش روی اقتصاد آمریکا قرار داد. وی در سال ۱۹۴۴، که پیروزی متفقین قطعیبه نظر می‌رسید، با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده، ضرورت ساماندهی اقتصادی بر محور «جنگ دایمی» را با هدف گریز از رکود پیامد جنگ مطرح ساخت. ویلسون، به عنوان وزیر دفاع آمریکا، با گذشت کمتر از یک دهه دست به اصلاحاتی در پنتاگون زد که، به منزله سرآغازی بر این تحول، «سیمای نوین» خوانده شد. وی دوشادوش رییس جمهور آیزنهاور هزینه ها را ، در راستای انگاره دفاعی آمریکا، بهینه‌سازی کرد و سلسله مراتب اداری را کارآمدتر ساخت.

ویلسون نفر نخست در صف روسای شرکت‌هایی بود که در جایگاه مسئولیت وزارت دفاع قرار گرفتند. نفر بعدی نیل مک الروی رئیس سابق شرکت غول آسای تولیدی پراکتر اند گمبل بود که در سال ۱۹۵۷ عهده‌دار این پست شد.

مک‌الروی کار خود را تنها چند روز پس از پرتاب ماهواره روسی اسپوتنیک که سرآغاز مقطعی تازه در جنگ سرد بود، شروع کرد.

برنامه «جنگ دائمی» ویلسون به تدریج در دوران تصدی او شکل گرفت. مک‌الروی دست به بازسازی عمده و پرهزینه‌ای زد که از الزامات قانون تجدید سازمان دفاعی، مصوب ۱۹۵۸ به حساب می‌آمد. در سال‌های تصدی او، بودجه سالانه وزارت دفاع، فراتر از ۴۰ میلیارد دلار، بالغ بر ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی و بیش از  نصف بودجه ۷۰ میلیارد دلاری دولت فدرال بود.